Oud, maar toch nieuw, of is het andersom?

29 juli 2013 - Turku, Finland

Maandag 29 juli

Met de bus van 10.30 naar Turku.

Museumbezoek, de stad, touristinformation en het boeken van de ferry naar Mariehamn – Äland en vandaar naar Stockholm staan op het programma.

De bus brengt ons over het werkelijk schilderachtig schiereiland, waarbij alle hotels en haventjes via achteraf weggetjes worden aangedaan, naar het Marktplein van Turku. Hier de Kathedraal bekeken, een middeleeuws bouwwerk dat bijna een verademing is na de Russische pracht en praal. En omdat dit toch al één van de meest heidense plekken van Finland was, hebben de Zweden tijdens hun kersteningproces, praktisch als ze zijn, hier in de 13e eeuw een kerk neergezet.

Men loopt er nu nog steeds de deur plat omdat in de kathedraal de graftombe van Karin Mänsdotter, in de 16e eeuw de eerste en meteen de laatste koningin van Finland, te vinden is.

Na dit religieuze uitstapje gaan we naar Aboa Vetus Ars Nova. Dé droom van iedere museumdirecteur. Je besluit om een oud stadspaleis van een sigarentycoon om te bouwen tot het Museum van Hedendaagse Kunst, en wat vind je bij de restauratie? Fundamenten van bebouwing van ver voor de Middeleeuwen.

Het resultaat is een schitterend modern museum ARS NOVA met een aanbod aan hedendaagse kunst om van te likkebaarden, gelukkig heb ik een baard. En onder datzelfde museum daal je via trappen af naar ABOA VETUS: gewelven, pleintjes en steegjes uit de Middeleeuwen en de opgravingen gaan daar onder de grond, onder het “nieuwe museum”gewoon door!

Het thema van de huidige expositie in het Museum is Idylle. Op alle mogelijke manieren wordt dit thema vorm gegeven: film, video, gemengde technieken, sculpturen, verf, geluid en ga maar door. Het aanbod is overweldigend en valt op door de uitersten waar je als bezoeker mee wordt geconfronteerd.

Wij boffen enorm. Sjaak en ik krijgen een rondleiding door Marika, een donkere Viking van bijna 2 meter lang die in haar 4e jaar zit van de opleiding archeologie en kunst. Wat een pracht combinatie voor dit museum. Zeer betrokken, geduldig en met heel veel kennis van zaken leidt ze ons rond.

En, wat haar ook goed uitkomt, want ze loopt hier stage en mag nog 2 jaar over haar opleiding doen, nu hoeft ze beneden in ABO VETUS geen scherven of andere vondsten schoon te borstelen.

In het café van het museum kan ik de digitale snelweg op en doe daar dan even van dit soort handelingen. Na 2 biertjes à € 11,50 gaan we naar de Tourist Office. Vandaar de weg gewezen naar het kantoor van Silja Line. Bij dit kantoor boeken we een ferrie naar Stockholm met een tussenstop op Älands Län, een verzameling eilanden (djes) met als grootste Mariehamn.

Dit boeken kan overigens alleen maar als je een nummertje trekt zonder dat er iemand voor, of achter je is.

Na al dit geregel staan we buiten en valt de regen gestaag. De stad verder bekijken zit er dan niet meer in. We vinden nog een Lidl, doen inkopen voor de reis van morgen en besluiten naar de camping te gaan.  Gelukkig hebben ze in Finland een soort van overdekte slechtweervoorziening annex keuken. Hier eten en lezen we nog en worden ondertussen vermaakt door erg tamme koolmezen en een eekhoorn. Het regent ondertussen door en door, we gaan naar bed en hebben een onrustige nacht door laat arriverende campers die zich tot Aca aangetrokken voelen.

1. Cocosmacroon:
    30 juli 2013
    Mooi die Finse campings en zo, afgezien dan van de bierprijzen. En...ik moet toch eens kijken hoe de Botnische Golf nou ongeveer precies loopt......
  2. Sjaak & Willem:
    31 juli 2013
    En moet je ook nog bedenken dat als ik de plaatsaanduiding op "automatisch"zet, we ineens weer in Talinn, Estland zitten! Maar de realiteit is dat we na Aland, een eiland met wat kleinere erbij, nu (31-07) weer op de boot naar Stockholm zitten. Route was dus: St.P > Helsinkinki > Turku > Aland > vandaag ca.18.00 Stockholm. En bijna twee dagen lang tot vanochtend regen, regen en regen. Maar nu mooi.
    Aan stuurboord zag ik dan ook de Botnische Golf....Reis is nu wel anders, maar blijft bijzonder. Blog volgt, Galaxy-wifi is vandaag te sloom om al deze info aan te kunnen.