Als de SCHICHT van de heer van stand

3 augustus 2013 - Irnsum, Nederland

9.15 vertrokken uit Puttgarden.                                                                         Via Hamburg, Bremen, Oldenburg, Nieuwenschans naar huis. Ikzelf heb deze regio twee keer doorkruist en heb Hamburg letterlijk links laten liggen.                         Wij houden vandaag de snelweg en doen op een bepaald moment een uur over een kilometer. Optrekken, stoppen, optrekken, enz. Warm, mensen blijven gokkers dus blijven van hun langzame baan naar de andere gaan en omgekeerd. Uiteindelijk verblijven we drie uur in de file en wordt het bij Oldenburg eindelijk rustig.

Geen nieuws te melden, de weg is bekend, het avontuur zit erop.17.15 bij de grens en om 19.00 thuis 32070 km op de teller die bij vertrek op 27222 stond Bijna 4900 km gereden in 4 weken.

Een avontuur is het zeker geweest. Ondanks het incident in Sint Petersburg hebben het vroegere Oostblok, Rusland, Baltische Staten en Polen, maar ook Finland en de Scherenkust, zowel de natuur als de bewoners, een diepe indruk op mij gemaakt. Meestal aardige en gastvrije mensen, maar ook nog moeilijk te doorgronden verhoudingen en situaties.

Een gebied om zeker nog eens naar terug te gaan. Misschien dan de doelen wat kleiner stellen. De reis tot de oostkant beperken en daardoor ook de mogelijkheid hebben om van de meer gebaande wegen weg te blijven. Dit levert waarschijnlijk ook meer contacten met de plaatselijke bevolking op.

In mijn geval speelden helaas ook de financiën mij, door de diefstal van de rugzak met mijn geld, mij extra parten en dan is Scandinavië behoorlijk duur en vergt dit een extra stuk voorbereiding.

DANK< DANK< DANK,                                                                                      * Wiebe van de Eendenfarm in Sneek: Heel, heel erg bedankt voor de wijze waarop je de Acadiane hebt weten te prepareren. Geen pech, geen malheur en daardoor geen tegenslagen. Petje af!                                                                                 * Johan van de tent: Iedere avond als ik in je blauwe cocon schoof heb ik even aan je gedacht. Los van soms condens geen lekkerij, supersnel op te zetten en af te breken en wat een complimenten hebben we gekregen over het totaal plaatje als de tent en de Acadiane met elkaar waren verbonden. Fantastisch en dank                    * Onze volgers. Dank voor jullie positieve en hartverwarmende opmerkingen, de harten die onder de riem zijn gestoken en de steken onder water.

Ik ga even twee weken iets anders doen, de Fereale ligt al aan de trossen te rukken, Maak daarna alle foto's netjes en voeg er nog wat bij.                              En willen jullie live nagenieten: kopieer en plak dan deze link                    http://www.otr-online.ru/news/8466.html                                                              in je browser!

Groeten, Sjaak en Willem

1. Jos:
    Welkom thuis.
    We hebben genoten van jullie verhalen!
  2. Cocosmacroon:
    5 augustus 2013
    Erg goed toch wel dit soort dingen. Een geweldige ervaring, uitdagend avontuur toch ook en thans alreeds wat diepere evaluaties. Mooi slotchapiter Willem; epiloogje schrijven, plaatjes kiezen en een uitgever opscharrelen!

Wij hebben genoten van (het reislog van) jullie belevenissen, waarvoor dank. En het belangrijkste: weer ongeschonden thuis gearriveerd. Tot laterrrrrr.
  3. Anne de Vries:
    5 augustus 2013
    Toch een kleine teleurstelling heren, wij hadden de achtervolging ingezet en gingen er van uit dat dankzij jullie omweg via Moermansk we jullie ergens in Zweden zouden kunnen treffen. Helaas hebben jullie afgesneden en 'onze' route genomen, waardoor we jullie niet meer in kunnen halen. Wij zijn nu in het zuiden van Finland op het campinkje dat jullie aanbevolen in Looviisa. We staan mooi en het water jullie laatste verhalen te lezen. De onze staan op http://www.limoe.nl

Groeten,

Anne en Netty (uit Kollum)
  4. Lammert en Ina:
    12 augustus 2013
    Heel erg genoten van jullie verhalen. Een bijzondere ervaring die je niet meer afgenomen kan worden.
  5. Mariette:
    23 augustus 2013
    Hoi Lieve Willempie en Sjaakie,
    Wat heb ik genoten van jullie reisverhalen.
    Wat een avontuur. Ik ben wel blij dat jullie weer met beide benen op de nederlandse grond zijn aangekomen.
    Ik heb stiekum het liedje gezongen.
    liefs Mariette