Ons eerste rendier!

31 juli 2013 - Järna, Zweden

Järna, Zweden Woensdag 31 juli.

Nog maar even zeuren over de regen die ook vannacht door is gegaan .

Vanochtend om 6 uur heb ik de eerste discussies tussen de twee Italianen weer mee mogen maken. Duidelijk is dat ze het vooral heel spannend vinden en alles van zich af praten. Overigens zijn er veel fietsers op de camping en schijnt Aland en de hele archipel hier uitermate geschikt voor te zijn.

Toch een droog moment om de tent en de spullen in te pakken. Natuurlijk ook weer even bezoek van onze Zwitserse buurman die toch liever met jongens van zijn eigen leeftijd speelt. Maar het blijft leuk, zo’n contact.

We hebben nog twee dingen op ons lijstje voordat we om halfdrie naar Stockholm vertrekken.: Het Museum van de Hedendaagse Kunst en het Maritiem Museum. Het eerste museum wordt de komende twee jaar verbouwd. Dus door naar het Maritiem. Op een schiereiland even dwars over en je bent er. Een verademing! Geen retro-poespas, geen valse romantiek! In een mooi gebouw loop je ineens, voordat je het in de gaten hebt, door het interieur van volledig nagebouwde windjammers en baltic traders. Alsof de bemanning even weg is en alles authentiek. Leerzaam, een eyeopener en wel heel mooi gedaan.

Daarna mogen we ook nog de Pommern bezoeken. Een gigantische, dwarsgetuigde windjammer die voor het museum aan de kade ligt. De Pommern heeft ooit alle prijzen in de wacht gesleept die er maar zijn en er is nooit een schip geweest dat vaker of de Evenaar heeft gekruist of Kaap Hoorn heeft gerond. Het schip is helemaal in tact, overdonderd door de afmetingen en omdat ook hier het realiteitsgehalte zo hoog is krijgen we een goede indruk van het leven aan boord. En krijgen we ook oog voor de ontberingen die de meeste bemanningsleden moeten hebben doorstaan.

Omdat de zon schijnt! aan de koffie op een terras aan het water. Dan naar de kade gereden, Waar we de tweede auto zijn die klaar staat om met de Ferry naar Stockholm te gaan. Ik droog de was nog even aan de imperiaal. We lezen wat, lopen wat om en om 13.30 verschijnt de Galaxy voor onze neus en worden we heel rap aan boord gedirigeerd en meteen als eerste auto voor de klep geplaatst.

Omdat het mooi weer is, willen we graag aan dek zitten en de Scherenkust en –eilanden nu eens zonder regenwaas zien. Snel wordt het koud en wat er dan gebeurt vertel ik niet eens meer.

Weer naar onze thuisplek in het café met de idioot trage wifi. Bijpraten, -slapen, lezen, wat eten en telkens weer die onafgebroken rijen van eilanden met roodbruine huisjes, huizen, villa’s en wat er nog meer aan bebouwing valt te verzinnen. Daartussen door heel veel zeilboten. Een beetje het kanaal van Meganissi, maar dan uren en uren lang en opgebouwd uit eilanden. Dit voor de Dolphinflottielje-gangers, hebben ze meteen beeld. Maar het is OVERWELDIGEND MOOI en een highlight.

19.00 maar gelukkig mag de klok een uur terug en dus 18.00 zijn we in Stockholm. Hier redelijk snel door en uit en dan de E4 op van Stockholm naar Helsingburg. Even buiten Stockhol, vlakbij Södertälje afgeslagen en om 20.00 staan we op camping Farstanus bij het plaatsje Järna.

Een camping zonder bomen, nu niet interessant want:….. juist. Om halfnegen staan we gesteld, willen een hapje eten, maar de keuken is gesloten. Het idioot strak aangeharkte strand bewonderd met daarom heen een soort van grasveldje waar menig popfestival jaloers op kan zijn. Ook deze camping is niet al te vol.

Dan staat er plotsklaps de man uit de buurt van Grenoble.

Ik trek me ijlings terug want ik ken mijn plek als twee ware liefhebbers elkaar in het Frans hun liefde  voor de Deux Chevaux gaan verklaren. Types, getallen, mankementen die eigenlijk geen mankementen zijn maar juist een voordeel van dat type auto. Waar koop je dit en haal je dat.

Eigenlijk wil ik dit ook nog wel maar ”Mais oui, la femme….!” CX-en en DS-en worden met elkaar vergeleken en eigenlijk vindt Sjaak, aardig als hij altijd is, mans Picasso ook een fantastische wagen.

Zo gaat het een tijdje door. Een mooi afscheid en vrienden voor het leven en een “Bon nuit”toegewenst.

Daarna verder met onze vin-rouge en rendiervlees op toast is het lekkerste als het even heeft kunnen besterven.