Aca in de buik van Galaxy!

30 juli 2013 - Turku, Finland

30 juli 2013 aan boord van de MS Galaxy van de Silja Line.

Wat zijn er scherpzinnige lezers onder onze volgers. Inderdaad, niet door naar Murmansk, maar een D-tour door Finland en Zweden, waarvoor deels zelfs waterwegen moeten worden gevolgd. Wat ik weer niet vervelend vind!

Onvoldoende Pecunia vormen in mijn geval, na de diefstal in Sint Petersburg een belemmering en daarnaast was Sint Petersburg warm en ver. Murmansk, nog even verder en dan om de Botnische Golf is nu voor ons beiden te ver.Dus deze verstandige “herenmove” gemaakt. Sparen nu veel benzine en dure campings uit en de biertjes staan even op rantsoen.

Toch aan het nagenieten van Rusland, met Sint Petersburg en Kaliningrad wel als heel grote uitersten. Een moeilijk te doorgronden land, uitermate vriendelijke mensen en over de veiligheid hoor je mij niet zeuren. Het reizen is goed te doen, maar neem even de tijd om te acclimatiseren.                                                   Het rugzakincident schrijf ik deels toe aan mijn eigen moment van onoplettendheid. In Amsterdam, of welke grote wereldstad dan ook, gebeuren deze dingen ook iedere dag. Maar spijtig blijft het.

De overgang naar Finland is wel een erg grote, maar mooi dat er nog zoveel verschillen tussen mensen, culturen en landen bestaan. Deze maken het reizen erg de moeite waard.

Nu op een leuk bootje met nog een paar honderd anderen en Aca onderin het ruim van deze “Loveboat” tussen vrachtwagens en personenauto’s. Van Turku steken we schuin over richting Stockholm. Maken vanmiddag een tussenstop in Äland en blijven daar kamperen. Morgen wordt de reis over water richting Stockholm dan weer vervolgd.

Nu genieten we van de Scherenkusten, de eilanden en eilandjes met daarop de huizen die we kennen uit de Scandinavische films. Overweldigend mooi! En om dit nog eens te onderstrepen is het nu eindelijk droog!

1. Ruud van der veen:
    1 augustus 2013
    Groot gelijk, jongens. Je hebt tot nog toe een hoop cultuur van Rusland op een goeie manier geproefd en dat kon alleen maar minder worden. De reden is jammer, je geld gejat, maar inderdaad dat kan je in Amsterdam zéker ook gebeuren en kun je een land niet kwalijk nemen. Eerlijk gezegd zou ik ook liever via de waterwegen door Skandinavie reizen dan door de eeuwig zingende berkenbossen van Noord Rusland. Je bierconsumptie kun je straks hier altijd nog inhalen! Skol!
  2. Arjen:
    1 augustus 2013
    Wel fijn dat jullie wat voorwerk doen, ik had deze reis, maar dan via Talin > Helsinki ferry en dan geheel noordelijk rondom de Botnische golf al helemaal gepland in googelmaps, alles bij elkaar ruim 7000 km, makkie! Kom later Willem wel even uithoren over hoe en wat in die regio. Punt is dat ik dat wel wil doen in een campertje, tentjestijd heb ik gehad, dus nu ouwelullenluxereizentijd geblazen. Hebben jullie geen last van muggen of is het seizoen daar niet naar? Hier verdomme deze week een retehetehittegolf, succes mannen, ik neem een kouwe klets, hier 30ct de fles ;-)