Van een hittegolf naar een koud Sint Petersburg

20 juli 2013 - Sint-Petersburg, Rusland

Zaterdagochtend 20 juli ontbeten in Hotel Park Inn, nog wat dingen overgepakt in de auto en om 10.30 met de shuttlebus van het hotel naar het vliegveld. Een ritje van nog geen 10 minuten door een nu redelijk rustige stad. Dus zijn we voor elven in de aankomsthal en zien we op het scherm dat de vlucht met onze vrouwen 7 minuten is verlaat. Tot tweeëntwintig minuten over twee, zo lang moeten we minstens wachten! We lezen, drinken koffie, lopen wat rond en komen zo de tijd door, die erg langzaam verstrijkt.

In de aankomsthal is weinig activiteit. Af en toe staan er groepen vers uitgespuugde buitenlanders verzameld om een met een bord, vlag of plu bewapende reisleider. Ze worden in bussen geladen en dan is het weer redelijk stil.

Dan, 15. 15 komen onze liefdes door de deuren van de douane en zijn we weer voor een week herenigd. Eerst wat gedronken en bijgepraat en daarna snel naar ons Hotel aan de Bolshoy Prospekt.

Anja en Lies zijn de avond ervoor om 22.18  met de trein uit Akkrum vertrokken en hebben dus een nacht over geslagen.  Even bijslapen is dan het eerste vereiste.

De taxichauffeur brengt ons op de hoogte van de topics van St.P. en benadrukt het specifieke van onze wijk in het bijzonder. Een paar uur per nacht staan alle bruggen open en kan je vanaf ons hotel niet richting centrum en omgekeerd! Deze info vult hij nog aan met die over de hooligans die het vlakbij het hotel gelegen voetbalstadion bezoeken. We kijken dus reikhalzend uit naar ons hotel. Hijzelf is meer gecharmeerd van Kongggindingendaggggg in Amsterdam waar hij 30 april  nog was. De sfeer van vrijheid, ongedwongenheid en bovenal de plastic urinoirs spraken hem erg aan. Vandaag is het zijn laatste werkdag, hij is advocaat, is zijn baan kwijtgeraakt door een faillissement, maar begint morgen bij Gazprom. Mocht hij ooit over de internationale contracten gaan, dan denk ik dat Nederland alsnog uit de Russische wurggreep komt.  Leuk om te vermelden is dat de temperatuur 14 gr. Is, dat de “Sint Petersburgers” het gevoel hebben dat het al winter wordt, het veel regent en Nederland aan de vooravond staat van wat misschien een hittegolf wordt. De eerste indruk voor Anja en Lies is dus niet de beste.

Het hotel: Rinaldi at Bolshoy Prospekt, ligt aan de  Bolshoy Prospekt 4/7 en bevindt zich in een van die typerende Oostblok woonkazernes. Een gebouw dat na de bouw weinig moderniserende ingrepen heeft mogen ondergaan. Het hotel is eigenlijk een gangetje, dat achter 5 aan de voorkant gelegen kamertjes loopt. Deze kamers bij elkaar zijn het hotel. Aan het eind van de  gang is de receptie: een piepklein bureautje met daarachter een stoel, alles past net in de gang. Ons ontbijt wordt geserveerd in een alkoof met een keuken die vol is als we er met zijn vieren zitten. Kortom een benauwde situatie, de gang en alkoof zijn bloedheet, maar de kamers zijn redelijk en de bedden uitstekend. De entree bevindt zich enigszins verborgen in een toegangspoort in het woonblok en de elektrisch bediende stalen deur geeft ons een veilig gevoel.

’s Avonds als duo’s even apart bijgepraat en gegeten en daarna weer naar bed.

1. Cocosmacroon:
    25 juli 2013
    Oh, deze ultrakorte aflevering had ik gemist; staat daar notabene jullie belangrijkste ontmoeting van deze hele maand in beschreven.
    Nou, hier in Elburg is het bloedgeslagen heet; ben zojuist aan een flauwte ontsnapt. Het glas met verkoelend vocht arriveerde juist op tijd. Welnu, moge de overtollige warmte hier spoedig jullie kant op waaien! Allen hartelijk gegroet!

Op naar het volgend chapiter!