Suikertaarten, okselzweet en de Heilige Anna

15 juli 2013 - Vilnius, Litouwen

14 juli: Terwijl we onze neuzen uit de oksels van de medepassagiers die voor, achter en naast ons staan proberen te houden, wurmen zich ineens allerlei mensen naar voren om alsnog hun ticket af te laten stempelen. De trolleybus waarin we van de stadscamping in Vilnius naar het centrum rijden stopt naast een rood busje. Dat busje stroomt meteen leeg met geüniformeerde heren die een "ticketrazzia" houden. Tegelijkertijd verdwijnen vrijwel al onze medepassagiers en hebben we aanmerkelijk meer ruimte en zuurstof. Als we bij de controle ons biljet van 100 litra laten zien terwijl de rit ons 3 1/2 kost, wordt men moedeloos en laat ons zitten. We zijn dus in Vilnius aangekomen!

De reis verloopt tot nu toe voorspoedig. Na een copieus ontbijt bij het restaurant in waar we in een hotelkamer hebben overnacht, vertrekken we om 9.30 richting Vilnius ( over de 107 en dan de 214. voor de fanatieke volgers.) En de camping annex restaurant en hotelkamers, een complex dat er nu het weer schitterend is, prachtig uitziet is te vinden op: http://www.riteriokrantas.lt De kamer kost ons €32,50 p.p. en is weer een aanrader. Maar na dit reclameblok weer verder. Midden op de ochtend staan we op de Vilnius City Camping (http://www.camping.lt/vilniuscity) Een allerhartelijkste ontvangst. Duidelijke informatie: hier vertrekt de bus, daar kan je pinnen en we worden rijk voorzien van allerlei brochures over de stad en omgeving. Kortom een heerlijk rustpunt voor ons. Alle ruimte, een kwartier in de bus en ook nog eens onder de televisietoren van Vilnius. De toren die zo'n belangrijke rol speelde in het omverwerpen van het regiem. En dat voor maar maar € 15,- per dag. s'Middags gaan we de stad verkennen. Een schitterend oud centrum in vooral barokke stijl. Veel Grieks Orthodoxe kerken, met als hoogtepunt juist die van de Russisch- Orthodoxe Kerk, dan weer een katholieke kerk en ook nog een moskee. Het is alsof met gulle hand de meest mooie suikertaarten verspreid over de stad zijn uitgestrooid en daarna met pasteltinten zijn afgewerkt. Een heerlijke stad na Kaliningrad. Veel ruimte, niet al te druk hoewel de toeristen deze plaats ook hebben ontdekt en een heerlijk relaxte sfeer. Veel lopen, veel heuvel op en af, maar makkelijk te doen. Ook het Museum van Hedendaagse Kunst bezocht waar ook een collectie van een groep kunstenaars hangt die zichzelf de "little Dutch masters" noemt. Een prachtige collectie met een grote diversiteit aan schilder-. fotowerk en collages. Ook de wijk UZUPIS bezocht, een soort Ruigoord van vroeger naar dan in het oude Vilnius. Een artiestencollectief met een eigen volkslied, grondwet, bisschop en president. Ook daar een heerlijk rustgevende sfeer en duidelijk een broeinest van cultuur aan de rand van de rivier de Vilnia.

We raken een beetje wierook en religiemoe en beginnen de kerken door elkaar te halen. Dus neergestreken op een terrasje voor een café met de welluidende naam Montmartre. Er speelt zelfs een accordeoniste om de illusie helemaal compleet te maken. En wat drink je in zo'n ambiance?: Bier natuurlijk. Naast ons zit een mijnheer verscholen achter een zonnebril die met gespitste oren ons gesprek tracht op te pikken. Het blijkt een Nederlander te zijn die in no time zijn levensverhaal met ons deelt en aangeeft dat hij vindt dat hij tegenover zijn ex-vriendin moet bewijzen dat hij wel degelijk op eigen benen kan staan. Nou en dat doe je dan door een vliegtuig naar de Baltics te pakken. Aan Sjaak en mij heeft hij dan natuurlijk prima luisterende oren en na een biertje en een wijntje krijgt hij ook nog een scala aan nutteloze en soms tegengestelde adviezen. Sjaak kan hem ook nog wegwijs maken over allerlei voorzieningen in het onderwijs.Duidelijk is dat hij ,midden 50, nog nooit alleen is geweest en dat "zijn " vrouwen het allemaal voor hem regelden. Omdat ons repertoire aan verwarrende levenslessen nog niet is uitgeput en N. uit IJ oh zo graag gezelschap wil, hebben we ook nog met z'n drieën gegeten. Benieuwd hoe het met hem afloopt. Daarna met lijn 16 terug naar de camping. Ik vind trolleybussen zo leuk dat ik nog een extra halte mee pak terwijl Sjaak mij nakijkt. Onderwijl voegen de andere passagiers de buschauffeuse minder fraaie dingen toe, maar de deur doet ze niet weer open.Bij de volgende halte stap ik uit en loop samen met een mijnheer door een donkere tunnel naar de andere kant van de snelweg terwijl hij mij allervriendelijkst toevoegt dat dit een " very dangerous district for foreigners is".Hij is zeeman, vaart dikwijls op Rotterdam, maar ik sla toch zijn uitnodiging om mij te begeleiden af. Bus terug naar de vorige halte en lekker slapen.

15-7: Vandaag is het was-ochtend voor Sjaak en ik ben wat aan het lezen en schrijven. Het is licht bewolkt en het eind van de dag gaan we Vilnius weer in. Morgen vertrekken we en het begint nu al te kriebelen. De Kathedraal bezocht, naar het KGB-museum geweest, uniek in de wereld, helaas op maandag gesloten, maar wel schitterende en ontroerende kindertekeningen gezien die betrekking hebben op de dikwijls hartverscheurende gebeurtenissen in deze regio. De tegel gevonden die bij de Kathedraal het begin van het honderden kilometers lange menselijk lint markeert dat in de drie Baltische staten voor de omwenteling heeft gezorgd.De kerk van de Heilige Anna ervaren Sjaak en ik als hoogtepunt. 500 jaar oud, doorleefd, mooi houtsnijwerk en heel verantwoord gerestaureerd. Zelfs Napoleon wilde deze kerk eigenlijk meenemen/ kopiëren, maar hij wist toen  nog niet dat de Berezina op hem wachtte... Met goede herinneringen gaan we weg. Een ontspannen stad, rijk aan cultuur, kunst en architectuur en ook nog eens makkelijk te doorgronden. Wel een heel groot verschil tussen arm en rijk. D'éne 4 wd Porsche! na de ander, en dan weer een Bentley of een Jaguar en gemiddeld 5 laveloze mensen in elk parkje.Echt begrijpen doen we het toch niet. Het blijft een wonderbaarlijke tocht zo langs de rafelige randen van Europa waarin zo hier en daar een geografisch herstelwerkje zit dat etnische tegenstellingen meer versterkt dan glad strijkt. Morgen gaan we verder Lithouwen in en al op weg in de richting van Letland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cocosmacroon:
    15 juli 2013
    Welaan! Ik ben de verbijstering nabij. Wat een fantastische reis maken jullie! Opmerkelijk ook dat het voor jullie zo wonderbaarlijk is. Terwijl je het allemaal gewoon beleeft/meemaakt/ervaart en ondervind. Dit valt onder de betere tijdsbestedingen. En wij genieten dan ook weer met grote geneugten van de inspirerende verslagen van jullie wederwaardigheden en zien uit naar de volgende e.v. Succes!
  2. Lizette Rosenboom:
    15 juli 2013
    Hoi heren, ik geniet met volle teugen van de verhalen over jullie belevenissen! Dat worden Russisch-Amerikaanse betrekkingen als ik straks de grote plas ben overgestoken. Als het aan deze betrekkingen zou liggen kwam het met het wederzijdse begrip en de wereldvrede vast goed. Goeie reis verder!
  3. Ruud van der veen:
    16 juli 2013
    Fantastisch verslag, dit begint zolangzamerhand toch te smaken naar ook eens ritje of vlucht die kant op. En jullie zijn pas in het begin. Mooie ontmoeting met die Nico uit Ijsselmuiden. Kijk uit naar het volgende"wordt vervolgd"verhaal!