Door de ratten besnuffeld en hobbits paradise en de TWEE K. gepasseerd!

16 juli 2013 - Bubių seniūnija, Litouwen

Gisteravond deed Sjaak zijn schoonheidsslaapje en op dat moment mist hij, en eigenlijk Ruud ook, want die begint te twijfelen, lees ik uit zijn reactie, de entree extraordinaire van een oranje Mehari met in haar kielzog een oude motor met zijspan. Natuurlijk gaat Sjaak later even buurten. Deze twee heren, ze komen uit Parijs, maar hebben mijn kat nooit ontmoet, doen de "Botnic clockwise" en zijn al enige maanden onderweg. Totaal geen problemen, 1 keer een wiellager van de motor vervangen, "en de Mehari ? : ( zelfde motor als 2Cv, maar anders verbetert Sj. me wel en komt de rectificatie later) "Comme un petit soleil, monsieur! Pas de problème!" Maar de Femmes beginnen ze wel te missen. 's avonds gaan ze nog even met de motor Vilnius in en vanochtend zijn ze al voor dag en dauw op weg, richting Polen.Kunnen de Amerikanen en Japanners nog wat van leren.

Vanochtend weer een frisse start.                                                                    Hij/ zij of het? doet het niet", denk ik, terwijl ik een bruine rat in de kraaloogjes kijk. Zoëven, ben ik wakker geworden omdat het beest zich waarschijnlijk tussen één van de mij drie toegewezen kratten onder mijn veldbed heeft vast gewurmd. Mijn naweeën van een eerder op de dag bij de Indiër in Vilnius genuttigde kip-tandoori, en zo'n veldbed is maar dun bekleed en is ook nog eens een aanbieding, is voor het beest waarschijnlijk een "farth to far"geweest. Nu kijken we naar elkaar en wachten we, het zal dus toch een man zijn, wie het eerst het initiatief neemt. Ik reik naar mijn slipper, de rat springt meteen midden op mijn gezicht, snuffelt even en maakt dan dat hij weg komt. Toch douche ik iedere dag, dus vanwaar die afweer? Enfin, om 6.30 zit ik buiten te lezen in de soms wat zware kost van een mijnheer Kerr en zie weer een mooie dag voor de boeg.

Om 9.00 vertrekken we naar het Europos Park bij Joneiskiskes, Een beeldentuin op een landgoed van 55 ha. Schitterend gelegen, prachtige beelden en een het Kröller in het groot. ook ligt het nog eens vlakbij het enige echte geografisch midden van Europa. Wat een energie barst daar dan ook los!                                               Het begint al bij de kassa waar een uitermate vriendelijke dame ons allerlei dingen meegeeft die ongetwijfeld bij onze wandeling door het park van pas komen. Ook nog wat stickers, je weet maar nooit. "This is very interesting and that also and this". Nadat ze alles zo,n beetje heeft aangekruist en we al vertwijfeld om ons heen kijken naar een plekje voor de nacht, als afsluiting van een ongetwijfeld lange dag, krijgen we ook nog eens SENIORENKORTING! Haastig bedanken we haar en zetten er meteen stevig de pas in, we zullen haar eens even wat laten zien! Amechtig arriveren we dan ook bij de uitspanning die op dat tijdstip nog wakker moet worden. Geen koffie dus. Maar de beelden maken dan alles goed, allebei laten we ons verrassen en de fotos staan op deze site. Na twee uurtjes ronddwalen en na de door Sjaak veroverde koffie, wandelen we het landgoed weer uit en nemen allerhartelijkst afscheid van de kaartjesverkoopster. Zie ook nog eens op: http://www.europosparkas.lt

Omdat we richting St.P. gaan en even "stedenmoe" zijn besluiten we de route Lithouwen uit, via de Kruisberg te nemen. Hierover een volgende keer meer.Via de 108 naar de A2 want we hebben een camping vlakbij Meskiai gevonden, ten zuid-westen van Sianliai, even boven het midden van Lithouwen.                                      Een zacht glooiend landschap, graanvelden, loofbomen, soms kilometers lang en daartussen de houten huizen die wij associëren met het "Oostblok"en die vanuit de auto heel romantisch overkomen. En dan gebeurt het: Op zee komt dan Neptunes met groene zeep en ander ongerief langs, maar wij feliciteren elkaar slechts:Op 16 juli om 14.10 heeft Aca 2000 km. onder haar wielen weggedraaid. Géén wanklank, geen panne, geen ander ongemak en soms een beetje olie. Wat een "grand-Oldlady"!! Dit gedenkwaardige moment vindt plaats op de "149" tussen Smilgiai en Jovarai. Wie weet vanaf nu niet waar deze weg ligt.Toch maar weer door, de 150 op naar Siauliai en dan naar het zuiden de A12. Dan zijn we op de camping Dvarkiemis in het dorpje Meskiai. http://www.dvarkiemis.com  Op de website lijkt het een pretpark en met de nodige schroom heb ik Sjaak deze suggestie aan de hand gedaan. Wat blijkt? We zijn de enigen op een werkelijk schitterende camping, groen, huisjes, water, en talloze creaties waaruit blijkt dat de eigenaar Tolkien blijft herlezen en alle DVD's waarschijnlijk stuk draait. Maar wel leuk!

1. Rosa Pennings:
    16 juli 2013
    Geweldig in plaats van de krant een actueel reisverhaal, smullen gewoonweg, dringen bij de computer. Mooie parken met inspiratievolle gebouwen en sculpturen.Jongens ga zo door....ik kan zo weer jaren door en dat allemaal op een presenteerblaadje.Geniet van dit alles en take care!
  2. Cocosmacroon:
    16 juli 2013
    Van een onpeilbaar niveau weer, dit prachtige verhaal. Allemaal doordenkertjes er in ook. Dat houdt de boel scherp hier in het verdorven westen. Laat ze maar komen die belevenissen met die fraaie plaatjes!
  3. Alie:
    24 juli 2013
    Hoi Sjaak (en Willem), Eindelijk tijd gevonden/genomen om deze site ( ja ik had de LC gelezen!) eens te bezoeken. Ik zie dat ik nog wel wat kan lezen. Een hele fijne voortzetting van de reis. Groetjes van Gradus en alie