Een overgangsetappe, ook wij krijgen last van ons kruis...

17 juli 2013 - Rongu, Estland

Vanochtend vroeg op want we willen vandaag in éen keer door Letland omdat we anders niet op tijd in St.Petersburg kunnen zijn. Geen spannende dingen vannacht. Of  het moet zijn dat de uitbater met de meest goede bedoelingen zijn hond opsluit in het hok tegenover ons en dat, als de wind onze kant op staat, we kunnen constateren dat het hok nooit schoon wordt gemaakt. En verder lopen er enige Pauwen rond die de grap van mijn zwager Arjen de hele nacht door, en wat graag, luidkeels rond vertellen. En hoe die grap gaat, tja, dat past niet in de context van deze openbare site. Vroeg gaan slapen na een heerlijke maaltijd in het restaurant van de camping Dvarkiemis ( zie voor het adres het verslag hiervoor).Gisteravond hebben nog twee campers de weg weten te vinden naar deze schitterende plek, dus de rust is gebleven.

Dus vroeg op pad. We willen onderweg ook nog de Kruisenberg "aandoen", maar deze ligt op de route naar Riga, waar we vandaag langs gaan. We nemen de A 12 weer terug naar het noorden, gaan om Siauliai heen verder naar het noorden en stoppen na enige kilometers bij de "Kruisenheuvel" die vlak langs de A 12 ligt. Bij het parkeerterrein staan allerlei tentjes waar men religieuze parafernalia verkoopt: kruisen, beeldjes, rozenkransen, plaatjes van heiligen, etc. Gelukkig zijn we hartstikke vroeg, het is 8.50 dus het grondpersoneel van de Heer is nog niet erg in vorm om deze waar aan de man/ vrouw te brengen. Vanaf de parkeerplaats loopt een pad naar een heuvel die overdekt is met kruisen, niet,  honderd, of honderden, nee duizenden. Kruisen, kruisjes, tekeningen, beelden en beeldjes, bidprentjes, rozenkransen, waar je maar kijkt. Over en langs de heuvel lopen kleine paden vanwaar je dit voor mij soms bizarre schouwspel kunt gadeslaan. Dagelijks komen hier nog kruisen en beelden bij, de Paus is langs geweest, er hangt een sfeer van devotie, aanbidding en de hoop op een wonder.... Voor wie, wat,waarom? Deze heuvel is ontstaan als verzet tegen het regiem van de Tsaar, later groeide hetzelfde verzet nog meer tegen het schrikbewind van het communisme. Nooit hebben bezetters en/ of veroveraars dit initiatief kapot kunnen maken. Werd alles weggehaald? Dan begon men weer opnieuw en dat maakt op Sjaak en mij een enorme indruk.

Met dat goede gevoel gaan we naar Riga via de al genoemde A12, De grens passeren we eigenlijk "zonder erg", lang leve Schengen. Vanaf de grens, Eleja, nemen daar de A-8 naar Riga en gaan daar aan de oostkant omheen. Verder gaat het daarna over de A-3 naar Valga de grens met Estland. Schitterende wegen, er wordt stevig geïnvesteerd om mens, goederen en gedachtegoed in korte tijd door de Baltische Staten te kunnen vervoeren. En de EEG staat dan ook overal langs de weg op de ook bij ons zo bekende bordjes. Ook campings staan toch redelijk vaak aangegeven. Dus wie deze route volgt kan wel terecht maar moet vroeg beginnen met zoeken.

Estland is wat armoediger dan Lithouwen, maar doet in ieder geval v.w.b. de infrastructuur haar stinkende best om alles heel snel te upgraden. ook hier weer prachtige wegen en ook campings worden regelmatig aangegeven.

Dan Estland in. Al heuvelachtiger, de eerste waarschuwingsborden met Elanden erop en heel weids. Bossen. korenvelden. heuvels, meren en het gaat maar door. Een indrukwekkende en al wat ruigerer natuur. Inmiddels zitten we op de "3" van Valga richting Tartu en stoppen dan halverwege bij de plaats Elva. Hier hebben we een camping op de kaart gezien en dit lijkt ons een goede stopover. WAIDE MOTELL Holiday Village http://www.waide.ee  Een groot complex en we vinden het druk, er staan wel 6 campers! Morgen hebben we dan niet zover te gaan naar de Russische grens. Net even heerlijk gegeten, á € 5.30 p.p. en allervriendelijkst geholpen door twee dames die ons erg aan de vroegere sportdames uit het Oostblok doen denken. Keuken 17.00 dicht, schaars gevulde voorraadplanken, een sobere inrichting, maar kwaliteit, beste lezers.

Dus nu relaxen, ik typ, Sjaak, de geweldige Mollema van ons team zet nu de tent op en ik ga proberen weer wat foto's op de site te krijgen, en anders wordt dit morgen, of....

1. Wiebe:
    17 juli 2013
    Mooie verhalen .. wat een geweldig mooi avontuur .. en een hopelijk degelijke kameraadschap ... reeds 2000 kilometer afgelegd, met alleen maar een beetje olie bijvullen .. Dik respect voor deze degelijke Fransman !!! de eerste verhalen gingen over het niet eens halen van Appingedam ...Sint peterburg zul je bedoelen .. nog even doorzetten , .. Weerzien met de Dames .. Lijkt me geweldig !!!!
  2. Janneke wegman:
    21 juli 2013
    Grou heeft gewonnen een goed begin van het
    Skûtsjesilen! Zijn,de dames al gearriveerd?